Hei.

 

Det er sikkert flere enn meg som opplever opp og nedturer i ME´n.

Jeg ser også en klar sammenheng mellom svigningene i Me´n og psyken.

Jeg er alltid ekstra sårbar og kjenner fort på motløsheten når jeg er inne i en dårlig periode.

Som gründer kan dette ofte bli enda tøffere, for som gründer opplever man opp og nedturer flere ganger om dagen.

Dette blir fort en negativ sirkel.

(Bruker du RegIT kan du selv registrere symptomer og humør for å se om du har samme opplevelsen.)

Dette er viktig å huske på.

Særlig i vår brukergruppe.

ME pasienter blir ofte sendt til psykolog, dette er endel av utredningen.

Her kommer man ofte i en høna og egget situasjon.

Hva kom først, var man deprimert, derfor føler seg utmattet.

Eller var man utmattet og dermed føler seg deprimert?

Fordi alle oppegående mennesker som ikke klarer selvsagte oppgaver i livet sitt reagerer med å bli nedstemt.

Det er en normal reaksjon.

Man kommer til en psykolog der må man fylle ut skjemaer.

Der er det utrolig viktig å vite at ME symptomer kan ha mange like symptomer som depresjon.

Så vær påpasselig med å se over, og definer gjerne om du sover mye pga ME, eller fordi du er deprimert ellers kan du gå på en smell.

Det er derfor litt lurt å ha kartlagt litt selv hjemme også.

Når føler du deg nedstemt? Våkner du nedstemt, eller kommer følelsen etter du ikke har mestret å ta på deg sokkene?

Det er utrolig viktig med god psykisk hygiene.

Å særlig vi med ME siden vi har mye tid til å fundere over ting, og ofte har lite avvekslinger.

Jeg har jo kontoret som jeg kan dra til, men jeg hadde 7 år (!) hjemme før jeg startet med RegIT.

RegIT er meg som har skapt et arbeidssted der jeg kan fungere.

Å det er jeg umåtelig stolt over.

Men over til mine tips for god psykisk hygiene

Her er mine tips: 

  • Senk forventningene til et absolutt minstekrav. ( om dette er å dusje en gang i uka – so be it!) – Det krever øving, men jo mer du roser små ting, jo mer venner du deg til det 🙂
  • Finn alternative løsninger. Du kan kanskje ikke løpe etter barnet med sykkelen, men du kan kanskje sitte å se på at barnet sykler frem og tilbake i gata?
  • Hjelpemidler kan hjelpe deg til å klare mer.
  • Skriv ned 3 positive ting. Klarer du ikke 3 starter du med 1.
  • Gjør noe hver dag som gir deg en god følelse, om det er å dagdrømme i senga eller lunsj med venner er opp til deg.
  • Hvis valget er mellom å gjøre noe for deg selv eller oppvasken skal din aktivitet vinne ALLTID 😉
  • Vaskehjelp er gull!
  • Prøv å få en god rutine på når du legger deg og når du våkner.
  • Lytt til kroppen din.
  • Starter det lille trollet på skulderen og fortelle om alt du ikke klarer, knips jævelen bort!
  • Nyt de gode stundene du har.
  • Godta at det er dårlige dager også, men fokuser de gode.

 

PS: Les også innlegget om energiøkonomisering her